WoW!!! Bas je pon~


Assalamualaikum, sapa nak bukak syarikat bas? haha bunyi cam main2 je soklan. mcm mana ak leh trpikir nak tanya soklan cmni ekk?? al kisahnya mcm ni. mlm td ak naek bas Mutiara utk pegi ke kL, tiba di merapoh ak minum smbil tgu bas nak smbung blik perjalanan ke KL, ingtkn x ramai yg naik bas mlm ni, tp ade dekat 15 buah jugak park dkat mrapoh ni, tiba2 ak trasa nak kira brapa keuntungan company bas ni, dgn maklumat yg ak tau ni, ak pun cubala kira..

Tiket sorg RM 40, dalam satu bas ada 52 tempat duduk, bas ni beroperasi 2 kali sehari,
soo ak amik tepon, ak pun kira lah ;-

RM 40 x 52 ( penumpang ) = RM 2,080
RM 2,080 x 15 ( bas ) = RM 31,200
RM 31,200 x 2 ( perjalan sehari ) = RM 62,400
RM 62, 400 x 30 ( hari ) = RM 1,872,000
RM 1,872,000 x 12 ( bulan ) = RM 22,464,000

haaa amik kau! stahun syraikat bas ni kaut RM 22,464,000.00!!! bnyak tuuu so mulai hari ni, ak letak satu cita2 ak, bila ak dah ada modal bnyak ak nak bukak syarikat bas ak sendiri, InsyaAllah ;)

3 comments:

AdeQ Nasuha said...

cantekss

M.E Z.A.F.I.R.A.H said...

wow... sgt otak bisnes... hehe

Mohamad Fairul Hamikey said...

AdeQ Nasuha : mmg sangt cntekk :)

M.E Z.A.F.I.R.A.H : ehhee bukankah bisness itu 9/10 drpd sumber rezeki? :)

Post a Comment